POLITIKA SPRJEČAVANJA VELIKIH NESREĆA

Politika se izrađuje sukladno Uredbi o sprječavanju velikih nesreća koje uključuju opasne tvari.

Demil Tech d.o.o. iz Gospića je postrojenje za skladištenje i  delaboraciju eksplozivnih tvari i predmeta koji sadrže eksplozivne tvari, čija djelatnost predstavlja opasnost od pojave velike nesreće koja uključuje opasne tvari.

Cilj i opredjeljenje Demil Tech d.o.o., Gospić je sustavno smanjenje rizika od velike nesreće te njegovo svođenje na najmanju mjeru.

Zadaća uprave jest sve procese, koji se odvijaju, provoditi na siguran način te izbjegavati smetnje u radu ili incidente. Pritom strogo poštovanje svih zakona i propisa, koji služe za tehničku sigurnost, zaštitu na radu, zaštitu zdravlja i zaštitu okoliša, predstavlja osnovu za postupanje uprave poduzeća.

Kroz sustav upravljanja sigurnošću svi zaposlenici i kooperanti  su uključeni  u provođenje i pridržavanje sigurnosnih mjera, mjera zaštite na radu te mjera zaštite okoliša.

Učinkovitost sustava upravljanja sigurnošću te procjena rizika od velike nesreće, stalno se provjeravaju i ažuriraju od strane uprave poduzeća u suradnji s ovlaštenicima.

Zaposlenike se  prije njihova početka rada osposobljava za siguran i stručan rad  sa streljivom i eksplozivnim tvarima. Ukazuje im se na rizike koji proizlaze iz djelatnosti poduzeća. Provodi se osposobljavanje vezano za  sprečavanje i ublažavanje posljedica velike nesreće s opasnim  tvarima.

O učinkovitost poduzetih sigurnosnih mjera i mjera zaštite na radu uprava poduzeća uvjerava se kroz osobne kontrole i neovisne zakonom propisane izvještaje o  ispitivanju opreme, uređaja i instalacija.

Ako unatoč svemu dođe do incidenta, pored poziva službe zaštite i spašavanja, obavještavaju se o tome i sva nadležna upravna tijela. Stožer zaštite i spašavanja grada Gospića poduzima daljnje mjere za sprečavanje širenja nesreće. Osoblje surađuje sa svim nadležnim tijelima i tijelima samouprave.

Uprava poduzeća proglasila je sustav upravljanja sigurnošću glavnim prioritetom, a provodi ga kroz slijedeće elemente:

1.       Organizacija i osoblje

Zadaće, načini osposobljavanja i područje odgovornosti osoblja (zaposlenika i kooperanata), koje je integrirano u sprečavanje pojave velike nesreće i ograničavanje posljedica te pojave, uređeni su internim dokumentima, a posebno „Procjenom ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od prirodnih katastrofa i tehničko-tehnoloških nesreća“ te pripadajućim „Operativnim planom zaštite i spašavanja“ za Demil Tech pogon u Gospiću. U okviru planiranja i ostvarenja kompetencija osoblja, jasno su utvrđene  potrebne kvalifikacije koji služe za ispunjavanje poslovnih zadaća. 

Provode se osposobljavanja svih zaposlenika za stručnu kvalifikaciju, za rad na siguran način i zaštitu od požara čime se jamči  ispunjenje zahtjeva iz zakonske regulative iz područja zaštite na radu, zaštite od požara i zaštite okoliša.

Osoblje se prije početka rada upoznaje sa opasnostima, koje mogu nastupiti prilikom obavljanja poslova, kao i o mjerama za njihovo otklanjanje. Pritom ih se posebice uči da odlaganje streljiva mora uslijediti bez trešnje, da je bacanje zabranjeno te da sa izvorima paljenja moraju rukovati s posebnom pozornošću. Zaposlenicima se također daju točne upute o ponašanju u slučaju požara i nesreća kao i zdravstvenim oštećenjima koja iz toga mogu rezultirati.

O osposobljavanju se vodi pisana dokumentacija koja se čuva u mapi svakog zaposlenika za trajanja njegova zaposlenja u poduzeću.

Za sve radne postupke izrađuju se pisane radne upute, koje su dostupne zaposlenicima u blizini njihova radnog mjesta. Ove upute sadrže detaljne podatke o radnim postupcima, popis opreme koja se koristi i mjere sigurnosti.

Prije početka rada  kooperanata , osoba odgovorna za izvršenje radova mora se prijaviti kod odgovorne osobe u poduzeću, kako bi bila obaviještena o svim sigurnosnim mjerama u vezi s njenim radom, koje se moraju poštovati. Pritom odgovorna osoba kooperanta potvrđuje u obliku službene zabilješke u spisu da je primila odnosno stekla uvid u radne upute, propise o zaštiti na radu, da je informirana o  sigurnosnim mjerama koje je obavezna poštivati.

Odgovornost za organizaciju radnih postupaka i osoblja ima Direktor.

2.       Prepoznavanje i procjena značajnih opasnosti

Prepoznati su izvori i uzroci opasnosti u postrojenju prilikom uobičajenog i neuobičajenog rada postrojenja, procijenjene su vrste opasnosti, njihova vjerojatnost pojave i posljedice na zdravlje, okoliš i imovinu. Metodom „Grube analize“ procijenjen je rizik i posljedice od tehničko-tehnološke  nesreće. Prilikom procjene uzete su u obzir i prirodne nepogode jačeg intenziteta (potres, požar, udar groma) koje mogu biti uzroci nesreće. U „Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od prirodnih katastrofa i tehničko-tehnoloških nesreća“ i „Operativnom planu zaštite i spašavanja“opisana je metodologija procjene ugroženosti, stupanj rizika te operativni postupci u slučaju opasnosti.

Navedeni dokumenti se ažuriraju i provjeravaju od strane uprave poduzeća u suradnji s ovlaštenicima.

Napravljena je prijava u AZO bazu „Registara postrojenja  u kojima su prisutne opasne tvari“.

Za suradnju sa  javnosti i JL(P)S (Jedinica lokalne, područne, samouprave) zadužen je Direktor.

3.       Nadziranje rada postrojenja

Radni postupci zajedno sa mjerama sigurnosti opisani su u radnim uputama. U njima su propisane procedure za održavanje postrojenja tijekom procesa rada kao i upute za održavanje i nadzor kada je postrojenje izvan pogona (kada se ne radi određeni vremenski period).

Radovi tekućeg održavanja, radovi investicijskog održavanja i radovi na preinakama

Izrađena je „Procjena rizika“ za Demil Tech pogon u Gospiću kojim je utvrđena razina opasnosti, štetnosti i napora u smislu nastanka ozljede na radu, profesionalne bolesti, bolesti u svezi s radom te poremećaja u procesu rada koji bi mogao izazvati štetne posljedice za sigurnost i zdravlje radnika. Na temelju procjene rizika primjenjuju se  pravila, mjere, postupci i aktivnosti za sprječavanje i smanjivanje rizika te se osigurava  viša razina zaštite. U „Procjeni rizika“ naveden je popis radne opreme, način nadzora i kontrola stanja opreme, potrebne dodatne mjere i protumjere. Slijedom navedenog, redovito se obavljaju zakonom propisana ispitivanja iz područja zaštite na radu i zaštite od požara (ispitivanje strojeva i uređaja, električnih instalacija, zaštita od munje, ispitivanja sustava i opreme  za gašenje požara, vozila za prijevoz eksploziva  i dr.). Ispitivanja se provode u propisanim rokovima, a eventualno utvrđeni nedostatci se odmah otklanjaju.

Svaki uočeni nedostatak u radu postrojenja, zaposlenik je bez odlaganja dužan prijaviti svom nadređenom.

Radovi investicijskog održavanja te radovi na preinakama na uređajima načelno se provode u ovisnosti o svojstvima eksplozivnih tvari ili predmeta koji sadrže eksplozivne tvari. Radovi investicijskog održavanja i radovi na preinakama na električnim postrojenjima smiju se obavljati samo na temelju pisane dozvole. Takve radove odobrava Direktor.

Izvođenje radova u području bunkera (radovi tekućeg održavanja¬) obavlja se samo uz pisanu dozvolu za rad. Sastavni dio ove dozvole za rad čine sigurnosne mjere koje se moraju poduzeti.

Za radove s plamenom, kao što su brušenje, lemljenje ili zavarivanje, odobrava Direktor nakon što se uvjerio u primjenu sigurnosnih postupaka. Sa uobičajenim radom može se ponovno započeti nakon što su uklonjene sve opasnosti. Početak radova odobrava Direktor.

Sigurnost objekata, putova i pristupa

Odvojen je opasni od neopasnog dijela pogona žičanom ogradom.

Svi objekti u kojima se obavlja skladištenje i delaboracija izgrađeni su u skladu sa zahtjevima propisanim u „Pravilniku o uvjetima i načinu proizvodnje eksplozivnih tvari“ i „Pravilniku o uvjetima i načinu provedbe sigurnosnih mjera kod skladištenja eksplozivnih tvari“.

Pobliži podaci o pojedinim zgradama navedeni su u „Operativnom planu zaštite i spašavanja“ te u „Elaboratu o skladištenju eksplozivnih tvari na lokaciji Demil Tech Gospić“.

Pristupni put za vatrogasce moguće je preko glavnog  i sporednog ulaza u krug poduzeća.

4.  Upravljanje promjenom

Za svaku promjenu u tehnološkom procesu i / ili korištenju i skladištenju novih opasnih tvari koje bi mogle imati utjecaj na sigurnost, provodi se revizija radnih postupaka i ažuriraju se radne upute i procedure.

Razmatraju se mogući utjecaji na sustav sigurnosti i procjenjuju rizici.

Procjena rizika u svakom trenutku  odgovara postojećim opasnostima, štetnostima odnosno naporima. Osposobljavanje osoblja u skladu je s promjenama u procesu rada.

Za upravljanje promjenama odgovoran je Direktor.

5. Planiranje za slučaj opasnosti

Izrađeni su dokumenti „Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od prirodnih katastrofa i tehničko-tehnoloških nesreća“ te pripadajući „Operativni plan zaštite i spašavanja“ , kojima su utvrđeni postupci zaposlenika u slučaju velikih nesreća koje uključuju opasne tvari.

Izrađen je „Plan evakuacije i spašavanja“ za Demil Tech pogon u Gospiću.

Postupak obavješćivanja o izvanrednom događaju:

  • Očevidac obavještava sve u krugu pogona i zaštitarsku službu.
  • Zaštitarska tvrtka koja provodi 24 satni nadzor je zadužena za pozivanje službe 112.
  • Ukoliko opasnost prijeti od požara izvana zaštitar odmah zove JVP.
  • U slučaju izvanrednog događaja u trenutku kada nema radnika u pogonu (II i III smjena) zaštitar obavještava direktora i centar 112.

U slučaju grmljavine obustavljaju se svi radovi sa eksplozivnim sredstvima.

Zaposlenici i djelatnici zaštitarske službe su osposobljeni za početno gašenje požara te postupak evakuacije i spašavanja.

Zabrana pušenja u kompletnom krugu poduzeća, izuzev u za to izrijekom dopuštenim prostorijama.

Protupožarni sustavi i  protupožarna oprema jasno su označeni i redovito se ispituju prema propisanoj periodici.

Jednom godišnje provodi se vježba simulacije neželjenog događaja, vježba evakuacije  te postupci djelovanja i sanacije prilikom neželjenog događaja.

Direktor je zadužen za koordinaciju u slučaju opasnosti te za planiranje i provođenje obuke i vježbi.

6.       Praćenje učinkovitosti

Učinkovitost radnih postupaka i procedura provjerava se internim auditima sustava upravljanja u tvrtci (ISO 9001). Predviđaju se popravne radnje, zaduženja i rokovi.

Jednom godišnje provodi se vježba simulacije neželjenog događaja te postupci djelovanja i sanacije prilikom neželjenog događaja. Prati se i evidentira učinkovitost provedenih vježbi na za to propisanim obrascima.

U slučaju provođenja operativnih mjera kod izvanrednog događaja vode se zapisi o izvanrednom događaju, definirani u „Operativnom planu zaštite i spašavanja“.

U slučaju pojave velike nesreće ista se prijavljuje u elektroničku bazu Očevidnika prijavljenih velikih nesreća. Na temelju iskustva iz velike nesreće ažuriraju se postupci i mjere sigurnosti. Kriterij za obavješćivanje o velikoj nesreći definiran je „Uredbom o sprječavanju velikih nesreća koje uključuju opasne tvari“.

U slučaju samo iznenadnog događaja/izbjegnute nesreće, razmatraju se nove mjere i postupci sprječavanja velike nesreće.

Direktor je zadužen za praćenje učinkovitosti.

7. Revizija i pregled

„Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od prirodnih katastrofa i tehničko-tehnoloških nesreća“ te pripadajući „Operativni plan zaštite i spašavanja“, ažuriraju se sukladno zakonskoj regulativi, a obavezno nakon velike nesreće ili značajnije promjene.

Postupak ažuriranja Procjene i Operativnog plana provodi se na dva načina:

1. redovno tekuće ažuriranje priloga i podataka iz sadržaja dokumenata koje, što se tiče procedure, ne implicira istovjetan postupak kao prilikom njihovog usvajanja, ali se o provedenom postupku vodi službena zabilješka. (obrazac za ažuriranje)

2. suštinske promjene u njihovom sadržaju, na temelju promjena u normativnom području, stanja u prostoru i povećanja urbane ranjivosti, koje zahtijevaju intervencije u drugim planskim dokumentima iste ili niže hijerarhijske razine zahtjeva izradu novog izdanja u suradnji s ovlaštenikom.

Politika sprječavanja velikih nesreća ažurira se najmanje svakih 5 godina te bez odlaganja u slučaju značajne promjene, rekonstrukcije ili zatvaranja postrojenja najkasnije u roku od 60 dana od nastale promjene. Politika se ažurira i u slučaju novih spoznaja u području tehnologije, sigurnosnih mjera i napretka znanja koja se odnose na pristup opasnostima, analizi nesreća ili njihovom izbjegavanju te saznanja o promjena glede mogućih bitnih posljedica u vezi opasnosti od velike nesreće.

Prema potrebi revidiraju se i sve druge radne procedure i postupci.

Pregled dokumenata obavlja se u sklopu internih audita sustava upravljanja u tvrtci (ISO 9001).

Na temelju provedenih analiza i spoznaja, Direktor revidira i usklađuje Politiku sprečavanja velikih nesreća zajedno sa sustavom upravljanja sigurnošću.

Gospić, 01.09.2020

Direktor:

Davor Ljevar

Dokumenti za preuzimanje:

Sve podatke o postrojenju možete naći i u Registru postrojenja u kojima su opasne tvari - http://rpot.azo.hr/rpot/loklst.htm?dm=0

Previous
  Disclaimer
  Terms - All